Als restaurant wil je natuurlijk het beste uit je online marketing halen. Met een restaurant website ben je al een heel eind, maar toch vergeten veel restaurant eigenaren onderstaande onderdelen op de website door te voeren. Onderstaande onderdelen zijn onmisbaar en zouden eigenlijk op iedere restaurant website moeten staan.
1. Foto’s van het restaurant
Het spreekt misschien voor zich, maar toch wordt dit vergeten. Er geen tijd voor hebben of het is niet het geschikte moment zijn de voornaamste redenen. Zonde natuurlijk, want dit is juist wat je naar je gasten wilt overbrengen, de sfeer! En dan natuurlijk niet als het restaurant leeg is, maar op een drukke, gezellige avond. Nodig bijvoorbeeld voor de foto avond een sfeerband, gitarist of pianist uit of wees op een andere manier creatief met de foto’s.
Het is belangrijk om de sfeer van het restaurant over te brengen op de website. Op deze manier weten gasten wat ze kunnen verwachten en of het ze aanspreekt. Spreken de foto’s direct aan? Dan zijn bezoekers eerder geneigd om telefonisch of online een reservering te doen.
2. De menukaart van het restaurant
Je bent lang bezig geweest om een mooi menu samen te stellen voor het restaurant en vervolgens wordt dit menu als PDF-document op de website gezet. Iets wat natuurlijk heel erg zonde is! Niet alleen voor de zoekwoorden die op de menukaart interessant zijn, maar ook voor de gebruikerservaring van de website. Iemand die op een mobiele telefoon of tablet de menukaart van je restaurant wil gaan bekijken, download niet graag een PDF, maar wil een mooi overzicht op de pagina zien. Tegelijkertijd is het wijzigen van de menukaart op een pagina heel eenvoudig. Natuurlijk kun je een printbaar PDF document onderaan de pagina zetten, bezoekers hebben dan de mogelijkheid om de menukaart uit te printen voor bijvoorbeeld een afhaal menukaart.
3. Beoordelingen van het restaurant
Een eenvoudige manier om het vertrouwen van de bezoekers te winnen en tegelijkertijd een gelegenheid om de betrouwbaarheid van het restaurant uit te stralen. Een hele korte beoordeling is al voldoende. Heeft een groep personen lekker gegeten in het restaurant? Vraag dan na het diner een om een korte beoordeling en vraag of je deze op de website mag zetten. Om het betrouwbaar over te laten komen is het wel van belang om de naam en de plaats van de beoordelaar er bij te vermelden.
4. De mogelijkheid om online te reserveren
Het heeft waarschijnlijk niet direct invloed op de posities waarmee je restaurant website in de zoekmachines staat, maar het is wel een belangrijke factor om de zogenoemde ‘bouncepercentage’ van je website te verlagen. Met bouncepercentage wordt het aantal bezoekers die na het zien van een pagina de website direct weer verlaten (‘bounce’). Wellicht omdat er geen reserveringsmogelijkheden zijn of omdat een van de bovenstaande onderdelen uit dit artikel op je website missen. Hoe lager het bouncepercentage, hoe beter.
Het maken van een online reservering moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Het kiezen van de datum, tijdstip, aantal personen en eventuele wensen zou voldoende moeten zijn. Vervolgens kun je als restaurant medewerker direct contact opnemen via e-mail of telefonisch om de reservering te bevestigen.