Wanneer de grote stap is gezet en een nieuw restaurant wordt geopend, staan er veel lange dagen en nachten voor de medewerkers van het restaurant te wachten. Na het uitzoeken van de perfecte locatie, het aanschaffen van de juiste apparatuur, het aannemen van werknemers en het uitzoeken van mooie gerechten voor op de menukaart is het dan eindelijk zover, de grote opening!
Maak een plan van aanpak voor de opening van het restaurant
Alle grote restaurant openingen hebben een ding gemeen: ze hebben een voorbedacht plan. Belangrijke vragen om na te gaan zijn:
- Op welke datum wordt het restaurant geopend? Succesvolle grote openingen beginnen al maanden van te voren met het nieuwsgierig maken van toekomstige gasten. Het is zelfs mogelijk om een kleinere opening, voor de grote officiële opening in te plannen. Om op deze manier een groter publiek te bereiken.
- Welke marketing ideeën worden uitgevoerd? Bijvoorbeeld dinerbonnen uitgeven, live muziek of een (stempel)kaart voor gasten. Wees creatief en adverteer hier vervolgens mee!
- Worden uitnodigingen verstuurd? Vroeg beginnen met een restaurant website kan hierbij helpen: houd mensen op deze manier al maanden van te voren op de hoogte van de voortgang en verzamel e-mailadressen.
Wees daar waar je gasten zullen zijn
Dit betekent natuurlijk niet dat je bij een restaurant van een concurrent op bezoek moet gaan om visitekaartjes aan gasten uit te delen, maar dat je mensen op interessante manieren over je nieuwe restaurant laat weten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat mensen alvast de mogelijkheid hebben om gerechten van je menu te proeven. Dit kan op de volgende manieren:
- Het deelnemen aan (lokale) evenementen en festivals met een (beurs)stand;
- Het serveren van aperitiefhapjes bij lokale voetbal-, tennis- of hockey toernooien;
- Ga naar een lokale restaurantschool en laat studenten weten over de opening van het restaurant of leg flyers neer.
Wees op tijd met het aanmaken van Social Media accounts om te voorkomen dat de gewenste naam al bezet is. Via-via blijft een belangrijke manier, maar tegenwoordig is het hebben van een website een steeds belangrijkere manier om gasten te bereiken.
Zoek de media op
Gaat je iets speciaals of unieks doen op de dag van de opening? Je restaurant heeft ongetwijfeld iets unieks. Kranten en nieuwswebsites vinden unieke en speciale nieuwsberichten interessant om te plaatsen.
Plan een kleine opening
Plan een generale repetitie voor de grote opening. Op deze manier kan het team aan elkaar wennen en kunnen fouten bij de grote opening voorkomen worden. Nodig familie en vrienden van je team uit en zorg voor een gezellige avond.
Blijf aan het imago van het restaurant werken
De grote opening is klaar en alles is succesvol verlopen. Vanzelfsprekend is het nu geen tijd om achterover te leunen en te relaxen. De opening van een restaurant is pas het begin, het werken aan het imago van het restaurant is een levenslange doelstelling.