Heb je een restaurant website en wil je deze beter op de kaart zetten? Vallen de bezoekers of (online) reserveringen bij je restaurant tegen? Dan is het aan te raden om verder te lezen. In dit artikel geven wij tips waarmee je beter gevonden kunt worden met je restaurant.
Je restaurant aanmelden
1. Google “Mijn bedrijf”
Een belangrijke manier om met je restaurant op te vallen is door gebruik te maken van Google “mijn bedrijf”:
Bepaal wat mensen zien als ze met een lokale zoekopdracht naar uw bedrijf zoeken. Google Mijn Bedrijf biedt u de tools om uw vermelding te updaten en contact te leggen met klanten vanaf uw telefoon, tablet of computer – helemaal gratis. (bron: Google)
Door je aan te melden bij Google Mijn Bedrijf wordt je restaurant professioneel weergegeven bij de zoekresultaten van Google. Vervolgens kunt je aan de slag gaan om beoordelingen van je gasten te vragen. Deze beoordelingen kunnen je helpen hoger in de Google Maps zoekresultaten, zoals de afbeelding hierboven, te verschijnen.
Een andere functionaliteit die Google Mijn Bedrijf biedt: als iemand direct de naam van je restaurant (of het adres) invult, toont Google aan de rechterkant van de zoekresultaten pagina al meer informatie over je restaurant. De informatie op de onderstaande afbeelding kun je zelf beheren op de website:
2. Facebook Plaatsen
Naast Google Mijn Bedrijf, beschikt Facebook Plaatsen ook over de mogelijkheid om meer informatie over je restaurant te geven. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk informatie over je restaurant toevoegt. Daarbij is een korte beschrijving, je website, e-mailadres, telefoonnummer en adres in ieder geval van belang. Op deze manier zorgt Facebook Plaatsen er voor dat je in de resultaten verschijnt.
Bijkomstig voordeel is dat je met het aanmaken van een Facebook pagina je familie en vrienden kan vragen om de Facebook pagina te liken (leuk te vinden) en op deze manier een gemeenschap te vormen. Verder beschikt de pagina over de mogelijkheid om beoordelingen achter te laten, zo kunt je je restaurant op de kaart te zetten bij Facebook! De zoekmachine van Facebook is namelijk gebaseerd op het aantal keren dat een restaurant wordt aangeraden (inchecken, liken of beoordelen) door vrienden (van vrienden).
3. Tripadvisor
Een andere manier om je restaurant onder de aandacht te brengen is Tripadvisor. Hiermee kun je je restaurant ook op de kaart zetten. Bezoekers kunnen op Tripadvisor restaurants zoeken op plaats, keuken, gerechten en andere categorieën. Gasten die bij je restaurant zijn geweest kunnen beoordelingen en waarderingen achter laten over de:
- Bediening
- Prijs-kwaliteit
- Eten
- Sfeer
Alleen aanmelden is niet genoeg
Aanmelden en wachten tot de gasten binnenstromen is geen handige instelling. Je dient zelf actief aan de slag te gaan om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat gasten beoordelingen achterlaten. Dit kun je doen door gasten na bezoek aan je restaurant op een vriendelijke manier te vragen om een korte beoordeling achter te laten. Een andere manier is het verzamelen van e-mailadressen van gasten, dit kun je bijvoorbeeld doen met een actie of kortingsbon voor een volgend bezoek. Op deze manier kun je achteraf je gasten een e-mail sturen om een beoordeling op een van bovenstaande websites te plaatsen.
Conclusie
Je restaurant aanmelden bij bovenstaande websites is zeker aan te raden, de SEO (zoekmachineoptimalisatie) van je website zal hierdoor sterk verbeteren en het resultaat zal zijn dat er meer bezoekers op je website komen. Er zijn natuurlijk nog veel andere websites waarop je je restaurant kunt aanmelden, maar pas op dat je door de vele websites het beheer daarvan niet vergeet. Wij raden dan ook aan om je website aan te melden op maximaal drie websites en je daar volledig op te focussen. Bij de restaurant websites die wij ontwikkelen geven wij persoonlijk advies om je restaurant zo goed mogelijk op de kaart te zetten.